Robert Jacobsen

Robert Jacobsen

f.4.6.1912 i Kbh.,  d.26.1.1993








Robert Jacobsen var selvlært som skulptør og grafiker. Han opnåede at blive professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (1976-1983).

Alle store, internationale museer med moderne kunst inkluderer kunstværker af Robert Jacobsen i deres samlinger.

Hans skulpturer står også på offentlige pladser over hele verden.

Begyndte i træ og sten

I 1930’erne arbejdede Robert Jacobsen i træ og sten.

I årene 1947-69 var han bosat i Paris, og i disse år tog hans kunstneriske bane en helt anden drejning, idet han begyndte at arbejde med abstrakte, svejsede stål- og jernkonstruktioner.

Robert Jacobsen havde et nært venskab med Asger Jorn og Richard Mortensen fra kunstnergruppen COBRA, men formelt hørte han til gruppen af abstrakte kunstnere, der samledes omkring den kvindelige, parisiske galleriejer, Denise René.


Robert Jacobsens jernskulpturer kan opdeles i 2 genrer:

Svejsede metalfigurer lavet i ”hans fritid” og de mere dybsindige, abstrakte konstruktioner, som han malede sort.

Fra de sene 1950’ere bliver hans værker strammere og mere kompakte, og han opnår en større succes med dem.

Robert Jacobsen er rigt repræsenteret i Tørskind Grusgrav ved Egtved, som nok er en rejse værd.


Konkret kunst (Konkret Realisme) (1947-)

Konkret kunst eller konkretisme er en kunstretning, der opstod efter 2. Verdenskrig, og som står i modsætning til Cobra.

 

Konkret-kunstnerne forsøgte at udvikle et universelt og rationelt formsprog, der byggede på geometriske principper og få grundfarver.

 

I den konkrete kunst var undersøgelsen af billedkunstens eget formelle sprog det centrale. Konkret-kunstnerne ville udvikle en kunstens ABC, et sæt delelementer af linjer, former og farver, der sammensat kunne danne kompositoriske helheder. Det svarer til, at man i musikken danner lydlige forløb af noder og akkorder, og i tale- og skriftsproget danner sproglige forløb af bogstaver og ord.

 

Konkret-kunstnernes visuelle „alfabet“ bestod bl.a. af punkt, streg, linje, af geometriske grundformer som cirklen, kvadratet og trekanten, samt af primærfarverne, gul, blå, rød, hvid og sort.

 

Den konkrete kunst var ikke “abstrakt”, fordi den ikke var en abstraktion over “noget”. Den konkrete kunst var genstandsløs, den forestillede ikke noget men var, hvad den var; et konkret sanset linje-, form- og farvespil.

 

Kunstnere som Richard Mortensen, Albert Mertz, Ib Geertsen og Paul Gadegaard udviklede den konkrete kunst. Af udenlandske kunstnere kan nævnes Wassily Kandinsky, Kasimir Malevich, Olle Bærtling og Paul Klee.

 

I løbet af 1950erne og 60erne udvikledes en konkret digtning.