Richard Mortensen

Richard Mortensen

1910 - 1993







Richard Mortensen, f. København 1910, d. Kirke Hyllinge 1993.

Mortensen er en af det 20. århundredes betydeligste danske kunstnere. Han fik især stor betydning for udviklingen af det abstrakte maleri i Danmark. Mortensen dannede i 1933-34 gruppen Linien med bl.a. Bjerke Petersen og Ejler Bille. Gruppen introducerede den abstrakte og surrealistiske kunst for et dansk publikum. I 1947 bosatte han sig i Paris sammen med billedhuggeren Robert Jacobsen, her udviklede han en konstruktiv-abstrakt kunst. Han blev tilknyttet Galerie Denise René og skabte i det følgende årti en række af sine vigtigste værker. Mortensen blev professor ved Kunstakademiet i København i 1964-80. Han modtog Eckersberg Medaljen 1949, Prins Eugen Medaljen 1967 og Thorvaldsens Medalje 1968. Mortensen er repræsenteret på mange internationale museer, bl.a. Musée Nationale d´Art Moderne, Paris; Musée d´Art Moderne, Liège; Musée des Beaux-Arts, La Chaux-de-Fonds; Musée Espanol de Arte Contemporaneo, Madrid; Moderna Museet, Stockholm; Nationalmuseet, Stockholm; Nasjonalgalleriet, Oslo; Henie-Onstad Kunstsenter, Høvikodden; Konstmuseet Ateneum, Helsinki og Louisiana og Statens Museum for Kunst.



Konkret kunst (1947-)

Konkret kunst eller konkretisme er en kunstretning, der opstod efter 2. Verdenskrig, og som står i modsætning til Cobra.

 

Konkret-kunstnerne forsøgte at udvikle et universelt og rationelt formsprog, der byggede på geometriske principper og få grundfarver.

 

I den konkrete kunst var undersøgelsen af billedkunstens eget formelle sprog det centrale. Konkret-kunstnerne ville udvikle en kunstens ABC, et sæt delelementer af linjer, former og farver, der sammensat kunne danne kompositoriske helheder. Det svarer til, at man i musikken danner lydlige forløb af noder og akkorder, og i tale- og skriftsproget danner sproglige forløb af bogstaver og ord.

 

Konkret-kunstnernes visuelle „alfabet“ bestod bl.a. af punkt, streg, linje, af geometriske grundformer som cirklen, kvadratet og trekanten, samt af primærfarverne, gul, blå, rød, hvid og sort.

 

Den konkrete kunst var ikke “abstrakt”, fordi den ikke var en abstraktion over “noget”. Den konkrete kunst var genstandsløs, den forestillede ikke noget men var, hvad den var; et konkret sanset linje-, form- og farvespil.

 

Kunstnere som Richard Mortensen, Albert Mertz, Ib Geertsen og Paul Gadegaard udviklede den konkrete kunst. Af udenlandske kunstnere kan nævnes Wassily Kandinsky, Kasimir Malevich og Paul Klee.

 

I løbet af 1950erne og 60erne udvikledes en konkret digtning.

 



 

Bemærk: Enkelte udsolgte værker kan forekomme!