Konkret Kunst

Konstruktiv kunst -  Konkret Kunst



Konkret kunst

Konkret kunst eller konkretisme er en kunstretning, der opstod efter 2. Verdenskrig, og som står i modsætning til CoBrA.

 

Konkret-kunstnerne forsøgte at udvikle et universelt og rationelt formsprog, der byggede på geometriske principper og få grundfarver.

 

I den konkrete kunst var undersøgelsen af billedkunstens eget formelle sprog det centrale. Konkret-kunstnerne ville udvikle en kunstens ABC, et sæt delelementer af linjer, former og farver, der sammensat kunne danne kompositoriske helheder. Det svarer til, at man i musikken danner lydlige forløb af noder og akkorder, og i tale- og skriftsproget danner sproglige forløb af bogstaver og ord.

 

Konkret-kunstnernes visuelle „alfabet“ bestod bl.a. af punkt, streg, linje, af geometriske grundformer som cirklen, kvadratet og trekanten, samt af primærfarverne, gul, blå, rød, hvid og sort.

 

Den konkrete kunst var ikke “abstrakt”, fordi den ikke var en abstraktion over “noget”. Den konkrete kunst var genstandsløs, den forestillede ikke noget men var, hvad den var; et konkret sanset linje-, form- og farvespil.

 

Kunstnere som Richard Mortensen, Albert Mertz, Ib Geertsen,  Gunnar Aagaard Andersen, Ole Schwalbe, Preben Hornung, Søren Georg Jensen og Richard Winther og Paul Gadegaard udviklede den konkrete kunst. Af udenlandske kunstnere kan nævnes Wassily Kandinsky, Kasimir Malevich, Olle Bærtling og Paul Klee.

 

I løbet af 1950erne og 60erne udvikledes en konkret digtning.



Konstruktiv kunst 

Maleren Vlaminck har i et citat sagt, at modsætningen mellem videnskab og kunst ikke kan udlignes. Hermed har han uden tvivl også villet rette en kritik mod den mest yderliggående del af den konsruktive kunst. Denne virker i sin udformning altid logisk, og da den tilnærrær sig geometriens eller rumgeometriens rene former, giver den os et æstersk skønhedsindtryk, der grænser til vor opfattelse af det ideale. I sin eksaktled vil denne kunst let kunne reproduceres, opmåles og gentages ved flittigbrug afpasser og lineal. En sådan kunst kan virke skøn som en isblomst på en rude, men udstråler kun lidt menneskelig var-

me.

Denne kritik er alene ruet mod konstruktivismens tørre dogmatiker. Ikke f.eks. de første russisk konstruktivister eller betydelige, med konstruktivismen beslægtede malre, som Kandinsky og Malewitch.


Mobilen

Mobilen (uroen) er et barn af konstruktivismen. I kraft af bevægelsesmotivet, der tilfører skulpturel en ny tidsmæssig og rumlig dimension, har vi let ved at hengive os til legen og opleve humoren.

Mobilens (uroens) sjæl -vindpustet. Ib Geertsen var kendt for sine Mobile.




 



 

Richard Mortensen

1910 - 1993









Richard Mortensen, f. København 1910, d. Kirke Hyllinge 1993.

Mortensen er en af det 20. århundredes betydeligste danske kunstnere. Han fik især stor betydning for udviklingen af det abstrakte maleri i Danmark. Mortensen dannede i 1933-34 gruppen Linien med bl.a. Bjerke Petersen og Ejler Bille. Gruppen introducerede den abstrakte og surrealistiske kunst for et dansk publikum. I 1947 bosatte han sig i Paris sammen med billedhuggeren Robert Jacobsen, her udviklede han en konstruktiv-abstrakt kunst. Han blev tilknyttet Galerie Denise René og skabte i det følgende årti en række af sine vigtigste værker. Mortensen blev professor ved Kunstakademiet i København i 1964-80. Han modtog Eckersberg Medaljen 1949, Prins Eugen Medaljen 1967 og Thorvaldsens Medalje 1968. Mortensen er repræsenteret på mange internationale museer, bl.a. Musée Nationale d´Art Moderne, Paris; Musée d´Art Moderne, Liège; Musée des Beaux-Arts, La Chaux-de-Fonds; Musée Espanol de Arte Contemporaneo, Madrid; Moderna Museet, Stockholm; Nationalmuseet, Stockholm; Nasjonalgalleriet, Oslo; Henie-Onstad Kunstsenter, Høvikodden; Konstmuseet Ateneum, Helsinki og Louisiana og Statens Museum for Kunst.




Robert Jacobsen

f.4.6.1912 i Kbh.,  d.26.1.1993








Robert Jacobsen var selvlært som skulptør og grafiker. Han opnåede at blive professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (1976-1983).

Alle store, internationale museer med moderne kunst inkluderer kunstværker af Robert Jacobsen i deres samlinger.

Hans skulpturer står også på offentlige pladser over hele verden.

Begyndte i træ og sten

I 1930’erne arbejdede Robert Jacobsen i træ og sten.

I årene 1947-69 var han bosat i Paris, og i disse år tog hans kunstneriske bane en helt anden drejning, idet han begyndte at arbejde med abstrakte, svejsede stål- og jernkonstruktioner.

Robert Jacobsen havde et nært venskab med Asger Jorn og Richard Mortensen fra kunstnergruppen COBRA, men formelt hørte han til gruppen af abstrakte kunstnere, der samledes omkring den kvindelige, parisiske galleriejer, Denise René.


Robert Jacobsens jernskulpturer kan opdeles i 2 genrer:

Svejsede metalfigurer lavet i ”hans fritid” og de mere dybsindige, abstrakte konstruktioner, som han malede sort.

Fra de sene 1950’ere bliver hans værker strammere og mere kompakte, og han opnår en større succes med dem.

Robert Jacobsen er rigt repræsenteret i Tørskind Grusgrav ved Egtved, som nok er en rejse værd.